Kommunikation

Jeg er oprindelig uddannet cand.negot. med spansk på SDU i Odense og har haft min karriere indenfor marketing og kommunikation i højteknologi industrien.

Kommunikation og Marketing har ændret sig meget de seneste år. Fra at være trykte brochurer der blev sendt med posten, forretningskort der blev uddelt til kontakter og PR som betød interviews af journalister og så en venten på at det blev trykt i avisen eller erhvervsblade, er det nu en online aktivitet man selv kan arbejde på. Det handler om netværk og om at være synlig så folk kan finde dig og finde ud af hvad du laver.

Det vigtigste startpunkt er at få ord på sine mål; hvad vil du gerne opnå. Derefter kan man lave en plan som målrettet kommunikerer ting der appelerer til din målgruppe. Og så skal netværket udvides indtil de rigtige personer lægger mærke til hvad du laver, bliver interesseret og retter henvendelse.

Derefter handler det om at holde kontakten ved lige, gøre det interessant og samtidig fortsætte med at tiltrække nye potentielle kontakter. Det er altsammen muligt ved hjælp af en hjemmeside og sociale medier og en arbejdsindsats fra din side, hvor du giver folk et indblik i dine aktiviteter. Folk er vilde med at følge projekter, arrangementer, kultur, mode, musik, natur, mad, ja, alt hvad der udgør vores hverdag. Og alle kan være en ‘influencer’. Man skal bare sørge for at have fokus på det man kommunikerer og lade være med at gøre det for bredt. Så bliver det for indviklet. Du skal prøve at sætte dig ind i tankegangen af din målgruppe og så kommunikere i den stil der passer til dem. Prøv forskellige tiltag og test hvad der virker.

Det er blevet en spændende verden hvor alle mennesker der er online laver marketing og alle kan skabe et brand. Det kræver bare at man har en målrettet plan og at man bliver ved med at kommunikere, også når det ikke umiddelbart giver bonus i form af salg eller interesse. Du skal tro på at indsatsen gør en forskel og hver gang du tilføjer kontakter til dit netværk, er du et skridt nærmere.